woensdag 30 januari 2013

Tea-torial nr.2 - de theemuts


Mijn collega vroeg me of ik haar een theemuts kon maken. Natuurlijk zei ik 'ja', waarna ik even nadacht, tijd vond en er aan begon. Ik laat u graag meegenieten. En mee mutsen maken. Want thee kan je niet genoeg drinken. Zo gezellig dat dat is! Komtie....


Stap 1 (meteen de lastigste want er is altijd zoveel keus!): kies en knip je stof. Meet je pot om te weten hoe hoog en breed je lappen moeten zijn. Voorzie ruime marges (want tussen de laagjes wordt je theemuts gevuld met thermische watten). Kies een buitenstof, een binnenstof, eventueel versiersels en voorzie de tussenlaag. Ik had niet echt een patroon, dus knipte een rechthoek met bovenaan afgeronde hoeken. 


 Stap 2: de versiering. In mijn geval bleef het sober. Maar als je lintjes ofzo wil aan de buitenkant, zet je die best op je buitenstof voor je iets anders doet. Ik hield het bij 't maken van een lus* voor bovenaan de muts. * lus: twee lange repen aan elkaar, keren, strijken, klaar.




Stap 3: naai zowel de binnenstof als de buitenstof (in mijn geval mét het oor en mijn label ertussen) aan elkaar. Laat bij de binnenstof een opening bovenaan! Daar gaan we straks alles doorproppen, dus maak dit niet té klein. Slechte kanten naar buiten en de onderkant openhouden. Zo krijg je eigenlijk twee zakken (waarvan eentje dus met een gat).



Stap 4: Zet alles aan elkaar. Draai de buitenstof met de goede kant naar buiten. Draai de binnenstof met de slechte kant naar buiten. Trek de binnenstof over de buitenstof en zorg dat de warmetelaag in je muts zit. Nu kan je de drie lagen aan elkaar naaien. 



Stap 5: de rechte (onder-) kanten zitten nu aan elkaar vast. Als je je muts nu rechtop zet zie je dus dit: een muts met de voering langs buiten en bovenaan een gat! Keer de hele boel om via dit genieuze gat en maak het dicht. Wie een omkeerbare muts wil, doet dit met de hand. Anders mag het van mij met het machien. 


Stap 6: werk je muts onderaan af met een 'topstich', dwz een stiksel op vb 0,5 cm  van de rand.



Stap 7: geniet van je prestatie. Personaliseer en geef aan de gelukkige met de woorden 'Alstublieft, voor u. Met liefde gemaakt en zorg dat ge uwe mond niet verbrandt'








Geen opmerkingen: