dinsdag 29 januari 2013

Winkelplannen

Het is ons allemaal (en durf nu niet tegen te pruttelen) bekend: winkelfrustratie. Iedere week, of elke dag, sleep je jezelf naar de winkel. Of erger, je stuurt iemand anders met een lijstje waar je bijna evenveel tijd instopt als in het winkelavontuur zelf, om dan achteraf te merken dat je specifieker had moeten oplijsten. Want 'blikje maïs' is niet hetzelfde als 'kolfje maïs'. Het schept soms verwarring. Verwarring die je op je zuurverdiende weekenddagen kan missen als kiespijn.
Komt nog bij dat het niet leuk is, winkelen in een supermarkt. We willen het kleiner doen. Groener. Maar de wekelijkse markt heeft geen wasproducten of keukenrol. En met de groenten van de bioboer op woensdag kom ik geen hele week rond. Zeker niet wanneer je niet goed plant. Maar, hoezee, laat dat nu net ons goede voornemen zijn! Een goede planning. Voor een rustiger bestaan!

Weekendwinkelen zullen we proberen te clusteren om de twee weken. Bij voorkeur bij bioplanet. Bij voorkeur een systeem à la Collect and GO. Kortom snel, groen en efficiënt (zouden ze daar iemand hebben die het lijstje maakt?).

Weekwinkelen proberen we te organiseren aan de hand van een weekmenu en met dezelfde spirit als de snoep. 't Is te zeggen 'als er geen in huis is, kan je het niet opeten'. Dus, we kopen geen vlees, dan eten we er ook geen. Heeft de kok van dienst toch een klein vies goestingske, dan moet die maar zorgen dat het in huis is.

Morgen is het markt, dus ik lijst alvast een en ander op. Anders sta ik daar weer, met mijn goede voornemens maar zonder plan.

Wat ligt er thuis nog in de kast: Wortelen, mais (kolfjes dus), prei, knolselder, aardappel, ajuin, look, selder, 7 kerstomaatjes.

Voor vanavond: aardappelcurry van Mr. Meus. eventueel aangevuld met knolselder/linzen/hazelnootsla.
Voor morgen (dan ben ik dus naar de markt geweest!): als basis de prei/rodekool combi van Mevr. Jongesla. De rest laat ik aan de inspiratie van 't moment over.
Voor donderdag (wanneer we niet met 4 maar met 6 zijn): een lichte pasta met witte bonen.
Voor vrijdag: nog niet te veel plannen, want tegen dan zullen er veel ogen vragen om vlees vrees ik... Als dat niet zo is, ga ik voor de preignocci van mmezsazsa.

Voila, dat vind ik al schoon.

En duidelijk. Volgens mij een makkie om uit te voeren.
Nu alleen nog iemand vinden om die lijstjes te maken....

(aanvulling na, ruwweg een uurtje: toen ik vanavond thuiskwam stond er eten klaar. Dat kan ik enkel toejuichen natuurlijk...  Er was vanzelfsprekend geen rekening gehouden met mijn grootse plannen. Och ja, 't leven  is aan de flexibelen van geest).

Geen opmerkingen: