vrijdag 15 maart 2013

Alternatief

"Oh, dat ziet er een alternatief gerechtje uit!", zei mijn collega tijdens de middagpauze toen ik fier mijn doosje openmaakt. Ik hoorde "bweurk, wasdajong? Eten uw kinderen dat op?" Mijn positieve ik verbeterde dit in "Waw, dat ziet er gezond uit. Wat fijn dat je je tijd er insteekt om zoiets te maken en uw kinderen alle goeds van de natuur meegeeft."  Oke, dat laatste is niet waar. Maar, het had gekund. En het was in ieder geval juister geweest.

Op het bord met de wijzers van de klok mee:

° Peultjes: Snij de peultjes (die niet van kenia komen en je dus geen schuldgevoel geven) doormidden en stoof ze in goed wat boter. Peper en zout erbij. Een goed handvol gehakte platte peterselie en een gehakte teen look. Gaar? Klaar!

° Humus: koop op de markt of maak het zelf volgens bijvoorbeeld dit recept van memadeland.


° Linzen: kook flink wat groene linzen in een beetje gezouten water. Eens gaar doe je er voor de smeuïgheid wat humus (lepel), citroensap en olijfolie bij en ga je er eens met een vork door. Niet echt pureren, maar gewoon wat minder droog maken door hier en daar eens te duwen.


° Rode bietenmoes: kook stukjes geschilde rauwe rode biet in gezouten water waarin je zwarte peperbollen en wat takjes rozemarijn doet. Zijn de stukjes na lang wachten (zeker 30 min) gaar? Giet dan af (pas op voor spatten!!!) en pureer/mix. Eventueel nog even bijkruiden.

° Fris slaatje om te doen alsof het warm is buiten:  preischeuten, kerstomaatjes in twee, komkommer in halve dikke plakken, olijfolie, peper, zout, eventueel citroensap. Rommelen en snel op de kast zetten. Anders zijn de kinderen er mee weg voor het op tafel staat.


Was het lekker? Ja.
Zag het er goed uit? Mmmm.... als je je best deed.
Vonden de kinderen het lekker? Bwa, ... ze mochten allebei 1 joker inzetten en dat bleek voldoende.
En wat zei de man? Die was er vanonder gemuisd toen hij het groentenaanbod zag.

Och, de afwezigen hebben ongelijk. Dat hij vanavond zelf maar voor een alternatief* zorgt.


*het werd confit uit blik (lees eend uit het Zuiden), met gebakken aardappelen en zelfgemaakte ingemaakte appelmoes. Iedereen was verbazend blij. Dat het een kruisje op onze DZV kalender wordt, neem ik er bij.


1 opmerking:

Anoniem zei

Dat ziet er verdorie lekker uit en ik zou elke dag wel zo'n lunch willen (of was het avondmaal?)
Riet