donderdag 7 maart 2013

Overvloed

Woensdag is een topdag. Dan is het markt. Een grote markt in 't centrum van onze stad. Een markt die letterlijk op de dorpel staat van 'mijn werk'. 't Is te zeggen, 'mijn kraam' staat daar. 'Mijn bio-kraam' met 'mijn bio-boer'. Jelle. Elke woensdag maakt Jelle mij met zijn groenten echt levensblij (als dat al een woord is).

Het is een schoon kraam. Waar het in de winter warm is, want doen ze hun flappen dicht en is het nog gezelliger als anders. Het is ook schoon omdat het er zo gezond en lekker uitziet allemaal. Alle groenten en fruit. Stuk voor stuk, stronk voor stronk. Een streling voor het oog. Ik overkoop me dus ook gegarandeerd! Dan sleep ik me naar binnen met een mega-zak vol groen (en rood en geel en paars) zodat mijn collega's me bekijken met een blik van 'daar is ze weer, die groen!'. Enfin, dat kan me natuurlijk gestolen worden. Ik weet wel beter.

Als ik dan 's avonds thuisgesleept kom, geniet ik van het uitstallen. De hoorn des overvloeds! Babyworteltjes, verse shiitakes, knollen en penen.... Allemaal fiere gewassen.



En dan komt de uitdaging natuurlijk. Er elke avond iets lekkers van brouwen. Want, vanzelfsprekend, hou ik bij mijn impulsaankoop van geen kanten rekening met wat eventueel bij wat kan liggen op een bord. Maar, gelukkig blijken bio-groenten ook vriendelijke groenten en laten ze zich makkelijk naast collega's serveren. Oef.

En moesten we naast stoefen over de woensdaggroenten nog iets doen? Ach ja. Stoefen over de nieuwe gezinsaanwinst. Een lief voor de dochter. Ze is zo blij. En wij met haar. Want, zeg nu zelf.... het is toch een topkerel!


Geen opmerkingen: